تروریست‌های چینی

چینی‌های تکفیری برای رساندن خود از منطقه ترکستان به سوریه و مشارکت در جهاد راهی بسیار طولانی را طی می کنند، آنها در میان دیگر تکفیری‌ها به این معروف هستند که لحظه ای سلاح اشان را از خود جدا نمی کنند.

سرویس جهان مشرق - با اینکه ایالت خود مختار و غالبا مسلمان نشین «سین کیانگ» یا (از نگاه مخالفان اویغورستان و یا ترکستان شرقی) چین بیش از ۲۰ هزار کیلومتر از کشور سوریه فاصله دارد، اما برآورد می شود، بیش از ۳ هزار نیروی مسلح از این منطقه چین طی سه سال گذشته به همراه اعضای خانواده خود به سوریه مهاجرت کرده اند.

نکته حائز اهمیت در خصوص این مسلمانان چینی که به «اویغورها» مشهور هستند، ادامه روند مهاجرت آنها از چین به سوریه و حتی سیر صعودی یافتن میزان این مهاجرت ها به دلیل تشدید فشارهای پکن بر مسلمانان این ایالت است. فشارهایی که به تازگی حتی وارد حوزه فرهنگ و هویت فرهنگی این جامعه شده و آنها را از ساده ترین و ابتدایی ترین حقوق فرهنگی اشان محروم کرده است.

با این حال مقامات پکن با وسواس و دقت بسیار مهاجرت اویغورهای سین کیانگ به سوریه و فعالیت های آنها را در این کشور دنبال می کنند، به گونه ای که در دو سال اخیر شاهد افزایش فعالیت های اطلاعانی چین در مناطق مختلف سوریه هستیم.

عمده فعالیت های اطلاعاتی و امنیتی چین در سوریه پیگرد «حزب اسلامگرای ترکستان» است و حتی برای غلبه بر این حزب و فروپاشی آن، کمک های لجستیکی و نظامی را به نظام سوریه ارائه می دهد.

تمرین نظامی کودکان چینی در سوریه
تمرین نظامی کودکان چینی در سوریه

** مهمترین ویژگی مهاجرت اویغورها

یک منبع نزدیک به حزب اسلامگرای ترکستانTIP – تاکید می کند، یکی از مهمترین ویژگی های مهاجرت اویغورهای چینی به سوریه را باید در شکل و قالب خانوادگی و جمعی آن ملاحظه کرد.

به گفته این منبع آگاه هزینه سفر این مهاجران چینی از منطقه ترکستان چین تا سوریه از طریق ترکیه و به شرط داشتن ویزای ترکیه به نفری ۳ هزار دلار می رسد و در صورت عدم برخورداری از ویزای ترکیه و یا تحت پیگرد بودن از سوی دولت چین تا ۹ هزار دلار هم افزایش می یابد.

مسیر سفر این مهاجران چینی برای ورود به خاک سوریه عمدتا سه کشور قرقیزستان، ازبکستان و آذربابجان است، به خصوص آذربایجان که کمک های بسیاری به این مهاجران می کند.

بیشتر بخوانید:

جمعیت مسلمانان چین چقدر است/ چرا چینی‌ها به اسلام گرایش پیدا کردند؟

کوتاه ترین زمان برای این سفرها ۲ ماه و طولانی ترین زمان ۹ ماه عنوان شده است. این مهاجران پس از طی این مسیر وارد ترکیه می شوند تا در آنجا از طریق گذرگاه های مرزی غیر رسمی به ویژه گذرگاه های غیر قانونی غرب استان ادلب و روستاهای مرزی این استان وارد خاک سوریه شوند.

** حزب اسلامگرای ترکستان

اویغورهای چین فعالیت های سیاسی و حزبی خود را از طریق حزب «اسلامگرای ترکستان» یا «جنبش اسلامگرای ترکستان شرقی» دنبال می کنند که ماه مارس سال ۱۹۹۳ میلادی در افغانستان تشکیل شد، اما فعالیت خود را در چین دنبال کرد.

بیشتر بخوانید:

عکس/ حمله تروریست‌های چچنی به حماه سوریه

ادامه حملات تروریست های چینی به شمال سوریه+عکس و فیلم

چینی های داعشی + عکس

بخشی از مهاجران اویغور به سوریه را اعضای این حزب تشکیل می دهند که پس از ورود به سوریه شاخه این حزب را در این کشور دایر کردند و رهبری آن را «عبد الحق» ۵۳ ساله و فرماندهی میدانی آن را «أبو ابراهیم» ۴۰ ساله برعهده دارند.

جالب است بدانید که عبد الحق پیش از مهاجرت به سوریه مسئولیت یک پایگاه نظامی را در منطقه «تورا بورا»، مخفیگاه مشهور «اسامه بن لادن»، رهبر وقت القاعده در ایالت ننگرهار افغانستان برعهده داشته و در آنجا به آموزش نظامی اعضای حزب ترکستان شرقی مشغول بوده است.

مهاجرت اویغورها به سوریه به اواخر سال ۲۰۱۲ میلادی و اعلام تشکیل  شاخه سوری حزب ترکستان به اوایل سال ۲۰۱۴ میلادی باز می گردد.

 تمرین کودکان سین کیانگی حاضر در سوریه
 تمرین کودکان سین کیانگی حاضر در سوریه

مهاجران اولیه اویغوری تا پیش از تشکیل گروه مسلحی مختص خویش مبارزات مسلحانه خود علیه نظام سوریه را در صفوف دو گروه تروریستی تکفیری «داعش» و «جبهه النصره» دنبال می کردند.

اواسط سال ۲۰۱۶ میلادی ۳ سال بعد از اعلام موجودیت و فعالیت حزب اسلامگرای ترکستان شاخه سوریه، این حزب ضمن اعلام عدم مشروعیت خلافت اسلامی خود خوانده «داعش» در بیانیه ای خواستار اقدام برای تاسیس «خلافت اسلامی بر اساس قوانین شرع» شد.

حزب ترکستان سوریه از حیث ایدئولوژی به گروه تروریستی تکفیری «جبهه النصره»، شاخه القاعده در سوریه که بعدها از القاعده جدا شده و نام خود را به «فتح الشام» تغییر داد، نزدیک است.

به همین دلیل طبیعی است، ‌ این حزب دارای روابطی بسیار نزدیک با القاعده در افغانستان و پاکستان به ویژه طی دهه گذشته باشد. آنچه این ادعا را ثابت می کند، این است که حزب ترکستان همواره یکی از مهمترین هم پیمانان «جنبش طالبان» در دو کشور فوق و قرار داشتن مقر اصلی این حزب در کشور افغانستان است.

حزب ترکستان شاخه سوریه یکی از مهمترین ارکان تشکیل دهنده گروه تروریستی تکفیری «جیش الفتح» است که از اواسط سال ۲۰۱۵ میلادی در تمام عملیات های مسلحانه و تروریستی این گروه در استان ادلب به ویژه تصرف شهرهایی چون جسر الشغور، أریحا، ادلب و خان طومان و اواخر سال گذشته میلادی استان حماه مشارکت داشت.

در این میان تشویق ها و فتواهای «عبدالله المحیسنی» مفتی تکفیری سعودی سهم بسزایی در ادامه حضور و فعالیت اویگورها در صفوف گروه های تروریستی ایفا کرد.

کودکان چینی تحت آموزش‌ گروههای تکفیری
کودکان چینی تحت آموزش‌ گروههای تکفیری

این مفتی وهابی تکفیری سعودی در یکی از فتواهای خود عناصر مسلح حزب ترکستان را «به این جهت که بازگشت و رویگردانی برای آنها بی معنی است، پرچمدار و طلایه دار تروریست ها» توصیف کرده بود.

حزب ترکستان سوریه از حیث ایدئولوژی به گروه تروریستی تکفیری «جبهه النصره»، شاخه القاعده در سوریه که بعدها از القاعده جدا شده و نام خود را به «فتح الشام» تغییر داد، نزدیک است. یکی از منابع نزدیک به حزب ترکستان شاخه سوریه درباره دیدگاه ها و خط مشی فکری و سیاسی حزب توضیح می دهد که این حزب به دنبال تغییر ساختار و هویت بومی جامعه سوریه نیست، به همین دلیل اویگورهای چینی در سوریه جوامع بسته ای شمرده می شوند که در مناطق مختص خویش زندگی کرده و غریبه ای را به درون خود راه نمی دهند. مهمترین مناطق تمرکز اویگورها در حال حاضر روستاهای مرزی و حومه استان ادلب است، به ویژه آنکه اغلب این مهاجران در روستاهای ایالت سین کیانگ سکونت داشته و روستایی هستند.

آنها پس از استقرار در روستاهای مرزی و حومه استان ادلب، مساجد این روستاها را به کلاس های آموزش زبان عربی، قرآن کریم و احکام برای کودکان اشان تبدیل کرده اند تا بیش از پیش خود را با جوامع بومی منطقه سازگار نمایند.

این حزب دارای دادگاه های شرع مختص به خود نبوده و در هیچ یک از درگیری های مسلحانه داخلی بین گروه های تروریستی مشارکت نداشته است. حتی تاکنون نه تنها عملیات یا اقدام مسلحانه ای از سوی این گروه علیه داعش ثبت نشده، بلکه اواخر سال گذشته میلادی سعی کرد، ‌ در قضیه «جند الاقصی» نقش میانجی را ایفا کند.

مناطق استقرار و تمرکز اویغورها در حومه استان ادلب سوریه فاقد هرگونه موانع امنیتی و ایست و بازرسی و دوایر و بخش های امنیتی و اطلاعاتی است. به همین ترتیب تاکنون هیچ عملیات ترور یا بازداشت از سوی این گروه ثبت نشده است.

اویگورها در سوریه بیش از هر گروه مهاجر دیگری با تکفیری های ازبکی و قفقازی تعامل داشته و به آنها نزدیک هستند. این نزدیکی موجب شده نه تنها گروه های مسلح مشترکی تشکیل دهند، بلکه پایگاه های مشترکی جهت دیدن دوره‌های مختلف آموزشی از جمله نظامی و عقیدتی نیز برای کودکان خود احداث کرده اند.

مهمترین پایگاه های آموزشی اویگورها در منطقه «درکوش» حومه استان ادلب در غرب سوریه است که فرزندان ذکور ۱۲ سال به بالا ملزم به ملحق شدن به این پایگاه ها و دیدن دوره های آموزشی مقرر هستند.

علاوه بر کودکان، زنان اویغوری نیز در دوره های آموزشی این پایگاه ها به ویژه دوره های آموزش نظامی و نحوه حمل و استفاده از سلاح که به صورت اختصاصی برای آنها دایر می شود، شرکت کنند.

بارزترین ویژگی تروریست های تکفیری اویغوری عدم جدا کردن سلاح از خود حتی هنگام خوردن غذا و استراحت است. آنها به ندرت می خندند و طی دو سال گذشته حدود ۱۵۰۰ نفر از تروریست های اویغوری در نبردهای مختلف به هلاکت رسیده اند.

آنها دارای گورستان های خاصی هستند که مهمترین آن در شهر جسر الشغور قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 59
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 13
  • ... IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    باز هم بگید اتراک تروریست نیستن
    • میثم IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
      تروریست تو، خاندان تو و مشرق هست که نظر تو رو منتشر میکنه
    • IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
      شعر نگو بچه
    • IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
      80 50
      اولا که جمع نبند ترک با ترک قطعا فرق داره دوما کوتاهی خودمونه که گذاشتیم عربستان در غرب چین وهابی سازی کنه سوما نباید به صرف رفاقت روی چین چشممون روی محدودیت های دولت چین بر مردم مسلمان منطقه سین کیانگ ببندیم
    • US ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
      اکراد تروریست مرزهای غربی و شمالغربی را نا ارام کردند
    • IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
      پان تورکها حمله مغولی کردند برای منفی دادن
    • ... US ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
      میثم مغول زاده چرا بدت میاد حقیقت تلخه ولی باید قبول کرد ناراحتی میتونی برگردی به مغولستان یا ترکستان
    • US ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
      تروریست بودن را میشه از مرزهای غربی و شمال غربی ایران و عوامل ناامن کننده آن تشخیص داد.
    • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
      9 93
      راستی مسعود رجوی تروریست ترک بودند ؟
    • IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
      مرزهای کشورهای ترک نشین ترکیه و ترکمنستان و اذربایجان امنترین مرزهای ایران هستند. توی داعش کرد هم وجود داره و ربطی به نژاد نداره.
    • یک لر IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۶
      30 15
      ترکها هر چی باشند از توی صهیونیست بهترند اسرائیلی کثیف
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    94 57
    از نگاه خودشان جان شان را در کف دست گرفته در راه رضای خداوند مجاهد فی سبیل الله می شوند . مشرق ! تو چه نگاهی داری که حرام خوار و مفت خوار بیت المال شده ای ؟
    • محمد IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
      چیه ناراحت شدی از اصل نسبت گزارش گذاشت تروریست
    • محمد IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
      65 42
      ان شا الله در همان راه رضای خدا سر از تن شما جدا کنند تا لااقل به این واسطه به فیض الهی نایل گردند!!!!!!!!!
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
      98 46
      از کی تاحالا اوباشی گری و تجاوز به نوامیس مردم شده مجاهدت در راه خدا؟
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
      نظر یک بوزقورد وهابی
    • IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
      از نگاه خودشان؟؟؟؟ داعش هم از نگاه خودش....!!!!!! هیتلر و بوش هم از نگاه خودشان...!!!!! بوزگورد اینقدر غرق نژاد پرستی و رذالت و کثافت پانترکیسم شدی که داری تروریسم رو تایید میکنی؟ لعنت به هرچی وهابی بوزگورد نمک به حرامه
    • IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
      17 7
      اي بابا حيف که مجبوريم بريم جلوشان را در سوريه و عراق و حدالمقدور مرز ايران بگيريم و الا چقدر کيف داشت سرت را از بدنت جدا مي‌کردند اون وقت خنده دار بودي وقتي پا مي‌شدي مي‌ديدي سر نداري بعد مي ديدي با سرت اون ورها دارن فوتبال بازي مي‌کنند ولي در هر حال اون لعنتي ها از بچه ها سوء استفاده مي‌کنند
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    54 16
    حیف از این همه نیروی ایمان و مسلمانان با اخلاص که راه را دارند عوضی می روند. اگر ایران بعد از جنگ به خاطر جلب رضایت چین و روسیه دست از حمایت از جنبشهای اسلامی چچن و ترکستان برنداشته بود حالا اینها که می بینید هر کدام یک حزب الله برای ما بودند. افسوس...
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
      95 12
      این جماعت سنی هستند و امکان نداشت مثل حرب االه شوند
    • IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
      16 28
      تروریسم محکومه و غیر قابل دفاع ولی وقتی دولت چین روی اعمال مذهبی مسلمانان سین کیانگ محدودیت برقرار میکنه بستری میشه برای بروز خشونت
    • IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
      95 19
      اینها از ابتدا سلفی بوده اند و چندان با شیعه ها خوب نیستند مگه بوسنی که اونهمه شهید دادیم و دستمون رو تا مچ عسلی کردیم گذاشتیم دهنشون دستمون رو گاز نگرفتن!؟
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    84 2
    مشرق جان استان ادلب کجاش نزدیکه دمشقه؟!؟!
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    قابل توجه طرفدارن رجب خردوغان داعشی وهابی و ترکیه تروریست
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    می بینید چه سفره های رنگارنگی دارند. خرج اینها را کی میده؟ خوب معلومه رجب اردوغان ملعون
  • رضا بهاری IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    ترکها دقیقا بهمین شکل وارد بسیاری از کشورها من جمله ایران شدن اگر باور ندارید برید تاریخ بخونین
  • اصلاحات IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    29 26
    #نه_به_جنگ_طلبی #درود_بر_روحانی #درود_بر_اصلاحات
    • IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
      14 28
      تو این وسط چی میگی جلبرگ متعفن بی غیرت
    • سلامی IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
      18 21
      مسخره.. کدام صلح طلبی؟ این داعشی جماعت با وجود شیعه مشکل دارند.. فرقی هم بین صلح طلب و جنگ طلب و سکولار و مذهبی و اصلاح طلب نداره..چرا نمیخواهی بفهمی!
    • IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
      18 22
      برو بابا هرچی می کشیم از صلاحاته
    • IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
      13 21
      داری با قر کمر و بشکن اینا رو میگی بنفشه ؟
    • IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
      16 22
      داری اشتب میزنی اینجا جای هشنگ نیست
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    82 87
    الان شدن چینی؟ خب چرا روتون نمیشه این ها ترکهای اویغور هستند نه چینی!
  • US ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    یک سوال ایا ایران از گروههای قلیل اویغور داعشی زیاد ضربه خورده یا اکراد پژاکی کومله دموکرات خبات و....؟
    • IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
      یک سوال: از نظر تو فرقی بین تروریستهای وحشی داعشی با تروریستهای پژاک و ی پ گ یا تروریستهای عردوغانی عرتش عاازاد و النصره است؟ اگر جوابت آره باشه باید گفت تو یک نژاد پرست قوم گرایی
  • US ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    38 7
    مشرق ابله قط سیاره زمین 12756 کیلومتر هست چطور ترکستان شرقی که در جوار افغانستان واقع شده تا سوریه 20 هزار کیلومتره؟ حتما میرند کره شمالی ازونجا میان سوریه در اینصورت هم مسیر 20 هزار کیلومتر نمیشه
    • امیر یزدانی IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
      8 130
      پسرخوب،قطر نه و کمربند کره ای که بهش میگن استوا. درضمن مشرق فاصله ی 20000کیلومتری جاده ای رو درنظرگرفته در ضمن دورنقطه ی کره ی زمین از نقطه ی مرکز20000کیلومتر فاصله داره باور نمیکنی برو تو گوگل ارث امتحان کن
    • IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
      6 22
      خخخخخ :)))))
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    27 40
    فاصله سین کیانگ تا سوریه شاید سه هزار کیلومتر باشه . بیست هزار کیلومتر خیلی زیاده .
    • ... US ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
      25 7
      فازت چیه تو از غرب ترین نقطه ایران یعنی ایلام تا شرق ایران فقط ۲۵۰۰ کیلومتره
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    ترکها همه سنی هستند و به جنگ شیعه رفتند ولی آذریها از اونها طرفداری میکنند کاش با اونها برخورد میکردین اون موقع حساب همه چیز دستتون میامد
    • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
      آذربایجان ترک نیست . وقتی ترکها اصفهان و کرمان و زاهدان و یزد و رشت و ساری و اهواز و کرمانشاه و ... رو اشغال کردن میفهمی آذری = ترک نیست ، آذربایجان اولین منطقه ای بود که اشغال کردن . الآن دارن رو کردستان و گیلانو مازندران و همدان و ...کار میکنن
    • US ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
      من آذری هستم بابامن تورک نیستم من تورک نیستم من تورک نیستم با احترام به همه نژادها و زبانها زبانم پهلوی بوده عوض شده من ایرانیم خداجان به کی بگم من ایرانیم ایرانیم ایرانیم.
    • IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
      8 8
      آیا نان بربری از واژه بربر و قوم بربرها ایجاد شده ؟
    • IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
      17 1
      مرگ بر دشمنان شیعیان . لعنت خدا بر دشمنان علی (ع)
  • ویتامین IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    38 84
    چند تا تیمور از توشون بیرون میاد تا نام و ننگ تیمور لنگ و چنگیزخان را زنده کنه اینبار ایلات متحده و کانادا و برزیل را هم میگیرند تا مدال کشورگشایی را بهش بدن
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    14 4
    گمراهی که شاخ و دم نداره. بفرما. با این فسقلی ها میخوان چکار کنند؟
  • US ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    مرگ بر پانترک احمق مرگ بر ترکیه و نوکرانش
  • US ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    11 4
    اگر تروریست های غربی بودن متهم ردیف اول دولت هاشون بود. یک نفر نبود بگه فشار سنگین حزب کمونیست چین روی مسلمانان اون منطقه باعث تندرو شدن مسلمانان چینی شد. سرمایه گذاری عربستان کجا بود ؟ مگه تو کشور چین یه کشور خارجی جرات تبلیغات مذهبی داره ؟ ا
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    خیلی مراغب اردوغان باشید این فرد گویا فتنه ها در پیش دارد
  • IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    23 3
    انفعال مسئولان سیاست خارجی در این دهه های بعد از انقلاب، نفهمیدن انقلاب چیه و نخواستن ازش دفاع کنن، این شد که بوسنی که روزی با جون و دل ازش دفاع کردیم با سرمایه گذاری سعودی داعشی هایی تربیت میکنه، از چین همینطور، عراقی که با کمک ما نجات پیدا کرد سعودی ها دارن با 100میلیارد دلار پول برای بازسازی ش کار میکنن... یک کلام، رزمندگان ما در جبهه های نبرد از جان و مالشون میگذرن و نفهم ها و احمق ها و مفت خور ها در عرصه سیاسی و اقتصادی میشینن و از دست رفتن دستاوردهارو تماشا میکنن
    • IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
      10 1
      بله. ماسفانه ما کاشتیم و رها کردیم. سعودیها آب دادند و درو کردند.
  • علی شیرازی IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    93 89
    این قهرمانان اویغوری برای اعتلای امپراتوری تورکان و به جهت حمایت از براردران ترکیه ای مهاجرت می کنند خداوند انشاالله حامی اینها باشد ضمنا در طول تاریخ تورکان به کسی آسیب نمی زنند مگر شخصی به آنها آسیب رساند شماها به دست اکراد و اعراب نابود خواهید شد نه تورکان
    • IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
      قهرمان؟ لعنت بر این تروریستهای کثیف داعشی و حامیان اینها؛ اینکه از یک تروریست بخاطر نژادش حمایت کنی نشون دهنده خوی شیطانی و توحشه
    • IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
      49 5
      دوران مهاجرت ها تمام شده، در کدام قرن زندگی میکنید؟ دیگه نمیشه با اسب و شمشیر راه افتاد ملت کشی کرد و جای بومیان را گرفت!!!
  • DE ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    55 63
    پانگرگ های کثیف به عنوان دستمال توالت در بازی بن سلمان حضور دارید
    • IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
      دقیقا عین پانترکهای کثیف
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    34 1
    لجستیگ و پشتیبانی که اینها دارند نشان از حمایت مالی گسترده و برنامه ریزی طولانی مدت است
  • حیدر IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
    1 1
    برادران عزیز تفرقه بین تان را نبینم. هر گردی که گردو نیست مثل اینه که یه سید شرابخواری کنه بعد بگیم همه سادات اینجورین. استغفرالله. الان ترک های شیعه توسط دیکتاتور و پانتورک های گرگ خاکستری داره بهشون زور میشه. بله بین اینا هم وهابی های تروریست هس ولی از همین ایران رفتن داعش دیگه همه ما تروریست هستیم. این حرفارو نزنید که اون دنیا باید پاسخگو باشیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس